Prosjekter

Prosjekt Regnstav

 
Som en del av prosjektet Bodøpiloten kom Musikklærer Kristin Hals Kummernes til barnehagen.

Hun hadde med seg instrumenter. Barna ble fasinert av «regnstaven», og vi ønsket å gi barna mulighet til å lage sin egen. Vi hamret spiker i papprør og fylte de med forskjellige ting som kunne lage lyd, til slutt pyntet vi dem.

 

Les mer om regnstav

 

Prosjekt Musikkskogen

 
Bjerkhaug var en av fem barnehager som deltok i prosjektet Bodøpiloten fra desember 2012 til desember 2014.

Som en del av Bodøpiloten har vi samarbeidet med musikkpedagog Kristin Hals Kummernes fra Bodø kulturskole. Fra februar til juni 2014 jobbet vi med lyd.  I arbeidet med å lage en musikkskog samarbeidet vi også med Kreativt gjenbrukssenter i Salten.

Kristin Hals Kummernes kom til barnehagen og inspirerte oss til lydlek, bl.a.lekte vi oss med app’en Garageband på I-pad’en. Av gjenbruksmateriell vi fant i barnehagen og på Gjenbrukssenteret laget vi instrumenter og lydinstallasjoner. Disse ble sammen med barna montert i skogen på barnehagens uteområde.

 

Les mer om musikkskogen

 

Prosjekt Fly

 
Vinner av Den Nasjonale Barnehageprisen 2011: Prosjekt FLY - et prosjekt om fly med utgangspunkt i entreprenøriell virksomhet og gjenbruk.

Prosjektet FLY hadde som mål å stimulere undring, fantasi, skaperglede, problemløsning og entreprenørielle egenskaper hos barna, ved bruk av overskuddsmateriell. Utfordre holdningene rundt bruk og kast mentaliteten, samt gi miljøutfordringene et positivt ansikt.

«FLY!» ble et naturlig tema for prosjektet, da barna i Bjerkhaug omsvermes av fly til daglig - både ute og hjemme. Vi brukte «fly» som et åpent begrep og lot barna selv få tolke betydningen av det. Vi voksne har tilrettelagt og undret oss sammen med dem, og presentert materialene best mulig etter forholdene og som en ressurs. Overskuddsmateriell er åpne, kjønnsnøytrale og det fins ingen rett eller gal bruk. Barnehagen involverte to eksterne prosjektansvarlige i prosjektet. Prosjektleder Nina Morvik og kunstner Frank Aakvik.

Les mer på:

 

Prosjekt Rio

 
Februar - juni 2013: Vi ønsket å fordype oss i filmen Rio, fordi barnehagen skulle se en elevballettforestilling med den som tema.

Rio handler om papegøyen Blue som blir røvet fra jungelen utenfor Rio, og historien om når han vender tilbake for å redde sin utrydningstruede art. Vi ønsket at barna skulle kjenne til historien og musikken.

Vi samlet litteratur, musikk, DVD, bøker, bilder, og gjenstander som kunne være relevant for temaet. Vi ønsket gjennom denne fordypningen, og gjennom opplevelser, å gi barna mulighet til å uttrykke seg gjennom dans/bevegelse, tegning, maling, utforming av egne fugler og kostymer. Barna fikk også mulighet til å reflektere over spørsmål som «hva kjennetegner en fugl», «hva betyr utrydningstruet art» m.m.

Vi jobbet i samlingsstundene, i fellesrommet og på formingsrommet. Fordelen med sistnevnte er at vi kunne legge fram materiell og la det stå framme i prosjektperioden. Her kunne barnas produkter få stå til prosessen var avsluttet. Vi ønsket også å besøke ballettstudioet etter forestillingen, her fikk vi danse og prøve flotte kostymer fra forestillingen.

Vi tok temaet Rio og fugler med oss til årets sommerfest, der vi avsluttet med at barna inviterte gjestene til felles samba-dans.

 

Prosjekt Åker

 
Barnehagen låner jord på Hunstad, der har vi sådd gulrot, lin, solsikker, bygg, havre og satt poteter.
 

Prosjekt utsmykking

 

Vi fikk et oppdrag om å lage noe til å henge på vegg. Gangene i kontorfellesskapet til PPT og Fagteamet var litt kjedelig, og de ønsket seg noe laget av barn. Bildene ble laget innimellom i perioden november 2014 til mai 2015. Kjente motiv (solsikker,sommerfugler) og teknikker (trykking, tegning) ble brukt. I tillegg ble 5-årsklubbens gjenbrukspapir brukt på et av fellesbildene.

 

Har vi det høyeste treet i Bodø

 
Vinteren 2015/2016 vevet ungene mye, og vi fant ut at vi skulle lage en felles vev. Denne satte vi rundt et tre ute, vi ønsket at barna skulle følge det gjennom årstidene. Et barn spør; "Tro om vi har det største treet i Bodø?"

Vi tok opp dette spørsmålet med ei gruppe barn. I forkant hadde vi tatt et bilde av hele treet, med huset i bakgrunnen og en gutt på 3 år sto inntil treet. Bildet var ment som en inspirasjon til å reflektere over treets høyde. Barna var helt sikker på at det var et gammelt tre, men hvordan måle? Det ble en samtale om hvordan vi kan måle en selv mot en vegg. "man kan måle over hodet og skrive en strek". En gutt koblet dette til meter, men visste ikke hvordan vi måler det. Så kom Petra (5,5) på at hun kunne måle med hånda si, etterpå fingre. Møbene i rommet ble målt med hender, underarm og føtter. Dagen etter gikk vi tilbake til bildet, og det ble snakket om gutten som sto der. "vi kan måle Ola!" Hentet tegneark, men det var for tykt til å se igjennom, silkepapir ble funnet fram. Hun la silkepapir over, og markerte en blyantstrek under og over gutten, så tegnet hun han mellom strekene og klippet ut. De andre barna ble også med. "Vi har tegna mange Olaer" Per (4) Ungene ble ivrig på å telle. "treet er 15 Olaer høyt", konkluderte ungene, og så måtte dette videreformidles til alle de andre barna.

 

Byen vår

 
Gjennom året 2016 markeres det at Bodø er 200 år, og vi visste at barna ville være med på mange arrangement i byen i løpet av året. Vi ville gjøre barna mer kjent i byen sin, og besøkte byens høyeste hus en fin vinterdag i desember. "Se så fin byen våres è og se så mange hus"

Vi tok med fotoapparatet på byturene, barna dokumenterte selv bygningene de så. Bildene ble laminert og hengt opp på avdelinga. Disse kunne de plukke ned for å bruke som inspirasjon for spontane tegninger, eller ta de med til byggelek. I frilek ble det bygget nye hus i kapplaklosser, duplo o.l. 
De eldste barna studerte bildene nærmere, og det ble reflektert rundt bygningenes arkitektur som for eksempel høyder, materialer, trapper, vinduenes og dørenes former og størrelser.
Vi hadde et legobord framme fra jan-mai der oppgaven var å bygge Bodø by. De eldste barna ville male hus, men vi ønsket å utvide maling med trykking. Vi var på materialsjakt og samlet gjenbruksmateriell i en kasse. Barna bygde hus og trykket dette på et papir. For å hjelpe overgangen fra 3-dimensjonalt til 2-dimensjonalt brukte vi foto. Da kunne de lett se hvordan de hadde bygd huset og hvilke "klosser" som sto hvor, når de skulle trykke på papir.  Til slutt laget vi et fellesbilde, som fikk stå i et butikkvindu fra juni 2016. Vi brukte et gammelt laken og stoff-farger. Barna brukte tidligere kunnskap om å male fjell."Vi mala Bodø-fjellan, de heite Børrvastindan, noen var veldig spisstopper, noen var humpete og noen var store og spisse." " Det var lett å lag hus, det blei bare fantasi". " Det var fint fordi alle hadde samarbeida, og det ser ut som den ordentlige byen" "Ingenting var kjedelig." " Det var morsomt å trykk med maling."

 

Rapunsel

 
Vi skulle se Rapunsel som ballettforestilling, og ønsket å forberede barna på historien. Balletten baserte seg på Disneyfilmen om Rapunsel.

Vi valgte å lage ei bok, der handling og bilder fra filmen var med. Denne ble laminert og har siden vært tilgjengelig på avdeling.  Vi lyttet til sanger som vi fant på Youtube. Alle barna laget sitt eget tårn av div. gjenbrukspapp-ruller, men vi laget også et felles høyt tårn. Alle gjenbrukstårnene ble stilt ut sammen på et bord i barnehagen, der møtte barna også viktige figurer fra filmen/balletten.  

 

DU-E kunstprosjekt

 
Kunstprosjekt i samarbeid med Salten Kultursamarbeid og Vibeke Steinsholm. Følelser og fred var vårt tema. Utstilling på Luftfartsmuseet 8.mai - 31. august 2018

Vi fikk to besøk av kunstneren Vibeke Steinsholm, der hun ønsket å få ungene med på en skapende prosess, hvor vi jobbet med tema følelser og fred.
Omrisset av barnas kropper ble tegnet, de lyttet til musikk, vi snakket om følelser. De malte med farger som representerte egne følelser. De laget leirefigurer. Barna valgte perler o.l. i de fargene som symboliserte følelsene.Noen perler ble synlige, andre ble gjemt i kroppen.
Neste gang snakket vi om "Hvilken farge har fred?" Prosessene med musikk og maling på omriss av kropp gjentok seg, valgte fredsfarger. Vottene skulle symbolisere noe trygt og et hjem for fuglene. Barna tegnet mønster til sin vott, og vi begynte å snurre fredsfarger på ei pinne. Prosessen med pinnene fortsatte å leve sitt eget liv i barnehagen. I tillegg hadde vi i barnehagen samlet skjell i fjæra, lest bøker, og hadde samtaler om følelser og fred. Våre votter og fugler ble med til Luftfartsmuseet, der vi stilte ut sammen med 8 andre Salten - barnehager.

Barnas ord om: Hva er fred?: - vær snill - lek i lag - slutt å krangle - å gi klem - vær glad - gjør andre glad - å lag nåkka ilag - det er fred å plukk søppel - å hjelp andre - å holde handa - å slapp av i senga - inviter noen inn - spis i lag - del mat - smil - det e fred når æ mala et bilde. Det e fred å lek med kosebamsen.